1984: geboorte
[nggallery id=7]
De Kalisvaart driewielers zijn oorspronkelijk gebouwd voor wedstrijden. Vering was niet belangrijk. Snelheid wel. Er heeft oorspronkelijk achter een 26 inch wiel in gezeten met een racebandje en voor 20 inch, ook met smalle banden. (klik op plaatje voor grotere foto in de fotogallerij)
Bovenstaand plaatje betreft Kali met nummers en reclame, zoals Kali reed op een wedstrijd in Milton Keynes, Engeland rond 1985. Waarschijnlijk Bereden door Bram Moens of Alexander Kalisvaart. In ieder geval een spannend idee dat ik nu met mijn kont op een plek zit waar vroeger deze supersnelle ligfietser en bouwer gezeteld heeft. De precies geboortedatum is onduidelijk maar Bram gaf aan dat het ongeveer 1984 moet zijn. De eerste M5 Kalisvaart fietsen werden gebouwd met een houten kuip, daarna kwamen de polyester kuipen. Er zijn er 15 gebouwd (wederom Bram Moens als bron en deze duitse bron) Daarna is de productie gestaakt, omdat ze niet verkochten en te arbeidsintensief waren tov de inkomsten. Een derde reden is dat Bram Moens die de frames bouwde, een andere visie op ligfietsen kreeg en zich meer richtte op (snelle) tweewielers. Nog steeds is hij overtuigt van het superieuriteit van tweewielers tov driewielers.Het raampje is verdwenen en de achterpunt is lager gemaakt. Het ding is een paar keer geschilderd. Onder het polyester kan ik in ieder geval naast het huidige rood, ook blauw en het eerste wit onderscheiden. Ook is er een polyester kap op gebouwd die het houtje-touwtje zeiltje uit zijn jeugd heeft vervangen. Dit doet hem in ieder geval sneller en strakker ogen, maar ook wat moeilijker instapbaar maken.
Vorige eigenaren
Ik hoop dit lijstje ooit compleet te hebben, omdat ik het leuk vindt om te zien wie en waar zo’n fiets in zijn lange leven allemaal is geweest. Van wedstrijdfiets tot klusfiets en daarna forensenfiets blijkt uit onderstaande lijstje. En blijkbaar stimuleerde het ding tot het aankopen van Velomobielen. 🙂
- gebouwd in 1984: Frame door Bram Moens zelve, de kuip door Alexander Kalisvaart.
- gereden in Milton Keynes 1985
- Iemand in Almere heeft de fiets gekocht. (zie onderstaande verhaal van Carl)
- 1987-Carl de Hond en de zolder van zijn broer: In 1987 is de fiets van iemand in Almere gekocht. Er was niet veel mee gereden. Ook niet door hem. Wel veel geknutseld. Een andere kettingloop, een verstelbaar stoeltje van aluminium profielen en veiligheidsgordels en een aerodynamische kap van polycarbonaat waren zo een paar mega-projecten. Hij heeft ze allemaal weer teruggedraaid omdat ze te zwaar en te onpraktisch bleken te zijn. Uiteindelijk is de fiets voor jaren op zolder beland.
- 2002–2003: Ger Dilven: Heeft de fiets voor ongeveer 200 gulden gekocht van Carl. Wilde eigenlijk hele punt/stroomlijn weggooien, want dat was zo’n gaar ding. Hij heeft toen een keer een ritje gemaakt op een zondag toen niemand op de weg was, omdat het ijzelde. en dat was pure fun, met het achterremmend wieltje en die stroomlijnpunt gewoon niet gemonteerd. Daarna heeft hij er nooit meer mee gereden en voor dezelfde prijs doorverkocht.
- 12–2003 – 12–2004: Erik Snel: gewijzigd:
- de achterkant 10 cm lager gemaakt
- uiterlijk opgeknapt
- structureel de hele fiets verstevigd met carbon/epoxy
- de deksel gemaakt
- de kettinggeleider is beter en op een andere plaats vastgemaakt
- een nieuw polyester stoeltje gemaakt
- de steunen voor het ruggedeelte van het stoeltje zijn verstevigd, evenals de steunen voor de ombouw
- Nieuwe wielen + trommelremmen vervangen
- accu erin gezet
- led voor- en achterverlichting gemaakt
- 12–2004 – 7–2005: Mark van Gorkum: Veel aan gewijzigd, zoals het plaatsen van een Rohloff naaf en bijbehorende kettinggeleiding. Verkocht om verder vandalisme aan de fiets die buiten in Arnhem voor zijn flat stond, te voorkomen. Heeft nu een Alligt Alleweder gebouwd. Roemde zijn snelheid en gewicht, verfoeide de veringloosheid. Kilometers: 500 km.
- 7–2005: Ikke: 🙂 Gekocht na een rit met de Alleweder van Rob Hebbes en het idee dat de pijn aan de knieen wel mee viel. Als ik nu niet probeer kom ik er nooit achter en het aanbod van Mark was aantrekkelijk. De rest is historie of wordt op deze site uit de doeken gedaan. Kilometers: 7560 km
- 12-2009: Jaap-Andre de Hoop: Na een lang traject van wel of niet kunnen komen tijdens de Oliebollentocht 2009 toch een overdracht kunnen regelen. Even leek het erop dat Jaap-Andre niet zou passen, maar toch verkocht. Jaap-Andre houdt op zijn blog vast de verdere belevenissen met Kali bij. En ik? Ik droog mijn ogen (licht vochtig bij afscheid zoals Roodpetje dat zei) en heb nu Quali. 😉
Pingback: Slangenklem (variant op de kleerhanger) (km-stand: 150487) | Quest nummer 1