Banden onder een ligfiets is als porno op tv voor andere mensen. Zodra je daar over begint wordt iedere ligfietser (m/v) opgewonden. Er is iets opmerkelijks met banden. We zien ze bijna niet tijdens het fietsen, ze zijn (bijna) allemaal zwart, maar oh wee, als je het onderwerp ter sprake brengt. Veel ligfietsers hebben een mening en komen daar vooruit. Het doet me een beetje denken aan regel 5, van de ethische regels. En dat is natuurlijk fijn als je net nieuwe banden zoekt. Dus na een oproep op de mailinglijst en een bericht op dit blog, werd ik geholpen met advies. Dit alles is hier te lezen.
Dus de Schwalbe Marathon Greenguards onder de voorwielen en de Schwalbe Shredda op het achterwiel van de Quest gezet. Die Shredda’s had ik op de kop getikt bij de veiling van de Sinner ligfietsen inboedel. Een fijne band, die snel zou zijn. Ik heb er 3. Ik denk dat ik er 1 ga verkopen. Het duurt veel te lang voordat ze versleten zijn, dus kan ik beter een ander gelukkig maken. De Marathon Greenguards (MG) zijn gekocht bij ligfietsshop. Handig dat ze ook op twitter zitten. Samen met Schwalbe AV6 binnenbanden. En dat had ik volgens anderen niet moeten doen, want waarschijnlijk sneller lek, dan AV7. Het is inderdaad waar, dat AV6 biba precies tot 40 mm gaat. De toekomst zal leren of het advies van Ligfietsshop een goede was, of dat ik toch naar de meerderheid had moeten luisteren.
Het omleggen van de Shredda gaat met een gezellig plopje bij 5 bar. Die zit zo goed als gecentreerd. Hier zit trouwens een dikke AV7 biba in. Waarschijnlijk een bmx bandje. Met zo’n lekker ventiel zonder draad. Dat pompt heerlijk en het heeft meer flex, waardoor ze minder snel scheuren bij de basis.
De 40-406 MG verrassen me eerst doordat ze tot 7 bar mogen (de 47-406 op onze bakfiets mag tot 5 bar). Dat is best veel voor zo’n relatief dikke band. En kan verklaren dat ze sneller rijden, dan vroeger? Een durano heeft max 8 en dat is een heel dun bandje. Dus je wint relatief op druk. Ook deze laten er zich lekker makkelijk op leggen. Het lukt mij zelfs zonder bandenlichter! Dat had ik niet verwacht. Het kan aan de combinatie velg/band liggen, maar die dikke MG op de bakfiets was een hele klus geweest, met meerdere bandenlichters die braken. Dat is een opluchting. Betekent ook dat wisselen bij die ene lekke band die ik ooit krijg, ook fijn zal zijn.
Op advies van TvG ruim met de talkpoeder gestrooid. Dat heeft voordelen namelijk. Je gaat iets sneller (?), het banden opleggen gaat makkelijker en je kan de biba tov de buba wat verschuiven. Wat bij het centreren van de autoventiel in het toch wel ruime velggat van Quest 1 prettig is.
Nu gaat er nog een (overbodig) blogpostje komen over de rijervaring, maar het viel me in de eerste kilometers op dat ik gevoelsmatig hoger zat. Kun je echt 12 mm hoger van de grond merken in een velomobiel? Het comfort is okay, al verschilt het niet heel veel. Het bochtengedrag is goed, minstens zo goed als met dunne banden. Ook opvallend. Ik hield controle op dezelfde snelheid en heb zelfs het idee dat ik sneller door bochten kan.
Op de foto’s zijn de oude banden nog te zien. Vooral de durano’s zijn na 1000 km behoorlijk versleten en heeft veel scheurtjes. Best snel. De durano plus ziet er na 1000 km nog erg goed uit. Die kan nog heel wat hebben. De Kojak heeft meer gereden, 2000? en heeft de bekende putten en sneetjes. Een van de 2 laat mij op een gegeven moment de band weggooien omdat het canvas onder druk door de zwarte laag heen komt. Dat voelt niet prettig.
Waarom niet drie shredda’s? Wij gaan die op de voorwielen zetten maar kunnen ze achter niet kwijt omdat we daar xx-559 nodig hebben.
De wielkasten van oude questen zijn anders gevormd waardoor minder ruimte voor banden is. 40 mm en wat bij vijlen is echt de max.
De Shredda’s die wij hebben gekocht voor de voorwielen zijn 40-406.
Ja, tjee. Kom je nu mee. 😉
Over 10.000 km ga ik die bekijken…. Of zal ik de nieuwe dikke Shredda’s ruilen voor smallere? Ach ik zie wel. Voorlopig even tevreden zijn.
1- Ik zat ook al te denken, waarom niet 3 Schredda’s omleggen als je ze al hebt? Vraag is al beantwoord hierboven.
2- Talkpoeder zou sneller moeten maken? Kweenie. Zou kunnen. Denk eerder aan minder wrijving tussen binnen en buitenband. Daar worden ze warm van en daardoor vooral lekgevoeriger dacht ik. Bandenboeren proberen ook zo min mogelijk interne weerstand in hun rubber te krijgen. (dat lijkt Schwalbe aardig te lukken de laatste tijd) Vandaar ook dat tubeless banden steeds vaker in het nieuws komen als ‘noviteit’. Of dat ooit een velomobiel ding gaat worden, betwijfel ik.
3-Je kan wel een oude fiets hebben (haha) maar de rubbers eronder zijn wel degelijk verbeterd in die 15 jaar. 1000 km met een band als Durano of Kojak ligt toch echt aan jou fiets. (lees sporing oid) Ik doe nu al 12000 km met mijn Durano plus en het einde is nog lang niet in zicht. OK het zijn 26 inch wielen, iets meer loopvlak en slechts 13 jaar oude fiets, maar toch 10000 km lijkt me zonder meer mogelijk met deze banden. Nagenoeg lekvrij ook nog eens! (OK dat is omgeving- en rijstijl gevoelig)
Als je Kojaks in 2000 km verslijt heet je Hans Wessels in topconditie op jacht naar ligfietsrecords. 🙂
Nee, ik heet wel Hans. Maar verder geen vergelijkingen. De laatste keer dat het gecontroleerd was door de meesters van velomobiel.nl was sporing keurig in orde. Slijtage is ook niet zo zeer het oppervlak als de sneetjes in de kojaks.
De durano plus is nog lang niet op. De gewone durano wel.
Ik denk erover de 2 Shredda te ruilen voor 40-406 Shredda. Maar wat doe ik dan weer met die marathon. 😉 Die echt niet slecht zijn.