Maarten heeft zo’n mooie uitgebreide instructie gestuurd bij wat bij mij een klein probleempje was, die Daan door in mijn Quest te kruipen kon verhelpen, dat ik het zonde vind om dat verloren te laten gaan in mijn mail. Bij deze dus.
Reparatie
Je kunt via het derailleurkapje bij het achterlicht komen om het te repareren. Nee, het is niet fijn, maar mijn armen zijn lang genoeg, ik gok die van jou ook.

Een workmate van Black&Decker of een vergelijkbaar tafeltje is fijn om erbij te hebben. En ergens waar je warm kunt zitten. En een overal of andere werkkleding. En de nieuwe LED met driver. Kit (Bison Polymax of vergelijkbaar), krimpkous, soldeer, snoer, secondelijm, …. Oh, de handleiding van velomobiel.net voor jouw fiets is fijn. Daar staat het elektrisch schema in, met de kleuren die gebruikt zijn.
- Haal de achterveer los, en haal de kap over de achterbrug uit je fiets. Je kunt nu van binnenuit je hele achterbrug en derailleur zien. Ergens moet je hier de staart van je Quest al ondersteunen.
- Neem een spanband en hijs de achterbrug op, zo hoog mogelijk. Het andere eind van de lus kan om de klerenhanger.
- Zet de staart van je Quest op de workmate. De bedoeling is dat je naast je fiets kunt zitten en dat je schouder dan op dezelfde hoogte als het derailleurkapje zit. Een blok schuim tussen de tafel en de fiets is een fijn idee, staat waarschijnlijk net iets stabieler.
- Verwijder het derailleurkapje.
- Ga naast de fiets zitten met je rechterschouder bij het gat waar daarnet nog het derailleurkapje zat, en met je gezicht in de richting van de staart. Je kunt nu je hand naar binnen steken, en (bijna) helemaal gestrekt kom je nu bij de binnenkant van de LED.
- Goed, kom er maar weer uit, eerst voorbereiden. Met een schroevendraaier of een priem tik je de kapotte LED naar binnen.
- Soldeer alvast een paar draadjes aan de nieuwe LED en isoleer het geheel zo goed mogelijk met krimpkous. Als je het kleurenschema van Velomobiel kunt volgen dan is dat fijn.
- Weer in de fiets knip je de LED af, zo dicht mogelijk bij de LED zelf (als die al niet helemaal doorgeroest is, dat was bij mij het geval).
- Steek één van de draadjes naar buiten, en zet er een knijper op om te voorkomen dat die weer terugschiet. Steek het juiste draadje dat je net aan de nieuwe LED hebt gesoldeerd van binnen naar buiten door hetzelfde gat. Weer een knijper. Het juiste draadje kan je identificeren door te kijken welk van de draadjes verbonden is met de ‘aarde-knoop’ in de staart. Die is makkelijk te herkennen op gevoel, en herken je ook snel op het schema in de handleiding. Je kunt ook proberen beide draadjes door het gat te steken (dat kan), en vervolgens buiten de fiets te testen wat met wat verbonden moet worden. Het lukt niet om alle 4 de draden door het gat te krijgen.
- Buiten de fiets kan je nu de LED met de draad in de fiets verbinden. Vergeet de krimpkous niet. Duw het draadje weer naar binnen en herhaal met de andere verbinding.
- Bij deze stap heb je mogelijk een extra hand nodig. Duw het LEDje door het gat (van binnenuit dus), en zet ‘m vast met een druppel secondelijm. Probeer de LED hierbij horizontaal te laten schijnen (ten opzichte van de fiets).
- Als de lijm droog is kan je met een lik kit de binnenkant van de LED echt vastzetten. Dit houdt ook meteen vrijwel alle vocht weg van de LED.
- Zet de derailleurkap er weer op, plaats de binnenkap weer, monteer de veer en zet je fiets weer op de grond.
Als ik dit niet bij Velomobiel.nl gezien had, dan had ik het niet geloofd. Dit kan echt, en is nog steeds eenvoudiger dan de top eraf. Het is nog steeds niet een klus waar je vrolijk van wordt. Het kan zijn dat de Spanninga driver ook kapot is. Dan zal je die ook moeten vervangen. Groet, Maarten