Tussenblad wisselen (137377 km)

Bastiaan was een bikkel. Die vertelde bij de koop van Quali dat hij een 32 tands tussen tandwiel had geplaatst zodat hij bij 70 nog kon meetrappen…. Ik ben geen bikkel, ik ben een watje (zoals waarschijnlijk 295 andere Quest rijders). Dus dat 32 tands tussentandwiel moest op termijn vervangen worden. En aangezien dit weertype schreeuwt om versnellingen op lage snelheden, gisteren woord bij daad gevoegd. Ik had nog even me verscholen achter de technische kwaliteiten van Stephan, maar die kon niet, dus hup aan de slag met de geit (of zoiets).

Quali is binnen gezet en ik heb de kap naar de achtervork eraf gehaald. Daar lag de tussenas te glimmen in het vet en op het eind van de avond glimde mijn handen mee. 😉 Eerst het tandwiel van zijn houder afgehaald. Dat is geen succes, want deze zit aan de binnenzijde bevestigd en is niet van de houder af te krijgen. Dus houder er van af (zie ook de foto’s). Dat ding is zo netjes en strak gebouwd dat er 0 speling is. De 3 borgboutjes zaten behoorlijk vast (de vierde zit er niet op en lijkt er ook niet op te kunnen). En daarna het dappere spel van het zachtjes wrikken en tikken. Uiteindelijk ging het ding eraf. Een mooi mijlpaaltje. Het kleine 26 tands tandbladje erop zetten is een eitje (wel drie keer moeten doen, je kan het vaker fout doen dan goed…… ).

Het plaatsen van het dopje is een precisie werkje, want die borgmoeren moeten precies op de goede plek zitten. Maar met vriendelijke tikjes en beleid en goed kijken naar de gaten is het goed te doen. Ik heb hem wel eerst goed schoongemaakt en ingesmeerd zodat het ding wat beter “glijdt”. Een uur verder was het geheel klaar en kon ik me bezig houden met handen wassen (heel vies) en opruimen.

En om compleet te zijn: het scheelt een paar tandjes, wat vooral bij optrekken en in lage versnellingen handig is. Maar ook bij hogere versnellingen kan ik nu nauwkeuriger schakelen. Missie geslaagd. Nu weer fietsen.

De foto’s zijn gemaakt met mijn mobiel, dus de kwaliteit is niet denderend, maar redelijk informatief.

[nggallery id=36]

Dit bericht is geplaatst in Quest 1 met de tags , , , . Bookmark de permalink.

0 reacties op Tussenblad wisselen (137377 km)

  1. Jaap-Andre schreef:

    je hebt er altijd van die leuke puzzelfoto’s bij: herken het detail 😉 Maareh fietste het beter?

    • lighans schreef:

      Ach ja, ik wilde met mobiel. De FZ-28 had het vast beter gedaan. Ik maak iig een keer een betere foto van het nummertje.

      Het fietst een stuk beter. Ik heb meer versnellingen tot mijn beschikking in de lagere snelheden (tot 30 km/h) en dat is erg prettig. Daarvoor was het 30 in zijn 3 (40 tands voorblad), nu is dat ongeveer 5. Erg prettig dus.

  2. Theo Mol schreef:

    Klinkt heel bekend, Hans. Met 40 is Bastiaan inderdaad een bikkel… ik heb ooit de 28 vervangen door een 26 omdat de overbrenging niet meer lekker fietste nadat ik de achterband verving door een veel dikkere. Met de 26 ging het weer heel fijn maar ik voelde me wel een watje. Overigens was de investering in het tandwiel niet slecht want met die band heb ik iets van 13000 km gedaan. Zover fietsen met een goed gevoel is ook weer wat waard.

    • lighans schreef:

      Theo,
      Het andere goede nieuws is, dat met de 26 inderdaad de eerste 3 versnellingen zijn om op te trekken (tot 28 oid). Daarna kan ik mooi nog kiezen tussen 4,5 of 6 bij een snelheid van 30-35 km/u. Da’s erg prettig kiezen. Hoogste snelheid (met het middelste blad) is nu ongeveer 40, dan moet ik schakelen naar het grote voorste tandwiel. Komt niet vaak voor…. Ik ben dan wel een watje, maar wel een tevreden watje. 🙂

Laat een antwoord achter aan Jaap-Andre Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *