Kleine klusjes (km stand 140400)

Tja, gewoon wat kleine klusjes die langzaam bij elkaar een klus werden dus het waard werden om eens uit te voeren. Ik noem ze gewoon, wellicht om te leren, of misschien vermaakt het je.

  1. Linker wiel was al een tijdje in bochten aan het pingelen. Ik heb de spaken allemaal een halve slag extra aangedraaid. Het lijkt te werken. Echter ik zag ook dat de wielen niet echt recht gespaakt waren. Daar moet ik de volgende keer mee aan de slag
  2. En als je dan met de spaken bezig bent, draai je achteloos de wielen rond. Rechts ging dat dus niet goed. De pekel en kou hebben hun werk gedaan, denk ik. Nu had ik  natuurlijk het wiel moeten demonteren en de trommel schoon moeten maken en de bedrading voorzichtig smeren of vervangen. Maar ja, het was een snelle fix dus…… Ik heb de teflon spuit gepakt en op de draad gespoten bij de remhandle en bij de hevel en draad bij de trommelrem. Tijdje pompen met je hand. En ja hoor, het werkt weer. En later doen we dat met mooi weer dunnetjes over op de officiële manier. Denk ik…..
  3. Het binnenlampje werkte niet meer. Eigenlijk wel goed, mijn snelheids-controle-tic werd daardoor getemperd. Het euvel was echter zo simpel op te lossen, dat ik het toch gerepareerd heb. Lampje iets meer indraaien, draadjes goed bevestigen. Klaar. Toch zie ik in de toekomst hier een led-lampje komen. Zo’n gloeilampje is wel heel erg van de vorige eeuw. En een led zou ik aan kunnen laten, voor bijvoorbeeld muziek, gps of dat soort dingen.
  4. De binnenkant maar weer eens schoongemaakt, met een doekie. Het scheelt toch vieze broeken en er liggen snel kleine dingetjes in de kuip die in het verleden al voor een verstopping van de kettingbuis had gezorgd. Je vind zo een paar geldmuntjes, blaadjes, troepjes.
  5. De km-teller deed het niet. Niet erg voor al eerder genoemde verslaving, maar ik houd graag bij hoe weinig ik rijd. En bij mijn hoeveelheden is elke km van belang….. Eerst natuurlijk op elke verkeerde plek gecontroleerd, om er uiteindelijk achter te komen dat de magneet op de spaken verschoven was. Nu denk ik dat dit gekomen is door de ijs en pekel van de afgelopen weken. Easy fix dus, uiteindelijk.

En dan heb je een rijtje dingen die nog gedaan moeten worden. Die is natuurlijk interessanter dan het vorige.Ook omdat hier de grotere klusjes tussen zitten. Nou daar gaan we dan.

  1. Het houten zitje, the bone genaamd, installeren. Hé ik heb dit keurig gedelegeerd naar mijn handige vader. Dus al op weg. Het is een zephyr onbewerkt houten stoeltje, die naar mijn inzicht wordt gezaagd. En er komen een hoop gaten in, enerzijds om gewicht te besparen, anderzijds ter ventilatie. Daarna moet er nog gelakt en veel uitgeprobeerd worden. Is er in gezet, moet nog geschilderd worden. Na wat testen en aanpassen komt er een blogbericht.
  2. De versnellingskabel doet vervelend. Ik kan ongeveer 5 versnellingen schakelen en dan blijft de kabel steken. De binnenkabel is vervangen, maar ik had natuurlijk ook de buitenkabel mee moeten nemen. Beetje te goedkoop gedacht. Ik hoop dat het vervangen van de buitenkabel het probleem oplost, anders wordt de ligfietsmailinglijst door mij lastig gevallen… Winter voorbij. Probleem (tijdelijk) opgelost.
  3. Rechtsachter moet een extra reflectie sticker komen. Is besteld. Echter verkeerde kant, dus een keer als ik toevallig langs vm.nl kom even wisselen.
  4. De toeter draden zitten nu direct op de accu geknepen tussen de klemmetjes. Dat moet mooier en handiger.
  5. Een groot project is een mooie tekening oid op de Quest. Ik heb zat ideeën en velen heb ik als definitief gekozen om daarna weer aarzelend apart te zetten. Nu denk ik weer aan een duikende pinguïn. Ik zal eens een blogje of een pagina wijden aan mijn verschillende ideeën.
  6. De bobbel aan de onderkant is ooit vervangen door een mooi kevlar-carbon exemplaar. Dat heeft Bastiaan Welmers laten uitvoeren. Deze is echter bijna geheel kapot. Er zit een lange scheur in en af en toe valt een stukje er van af. Of ik ga de bobbel gewoon weghalen. Ik denk dat mijn zitstand dat rechtvaardigt. Of ik laat het door velomobiel.nl mooi laten maken. In de zomer wil ik toch een keer bij ze langs.
  7. Af en toe rammelt de voorlamp. Ik heb nu op een paar plaatsen locktite geplaatst om te voorkomen dat de bevestiging lostrilt, wat in het verleden gebeurde. Ik denk dat er nog meer moet gedaan worden om het zijdelingse rammelen te stoppen. Wat weet ik nog niet. Het vast zetten was afdoende. Gelukkig…..
  8. Het stuur zit nu vast met een kabeltje, waardoor hij een soort van eindstand heeft. Ik ga dit kabeltje eens weghalen en kijken hoe dat fietst. Ik heb het idee dat de eindstand niet veel door mij gebruikt word. En minder is meer is wel een beetje mijn motto. gedaan.
  9. Er zitten elleboogsteuntjes in Q1. Deze kussentjes zijn behoorlijk ingedeukt en zijn niet zacht meer. Vervangen dus. Eerst op zoek naar mooie zachte kussentjes. Heeft geen haast.
  10. Ketting inkorten is nodig. Ik heb de crank dichterbij gezet na de koop, maar de ketting nooit veranderd. Na een jaar kan ik toch wel concluderen dat dit redelijk definitief is. Ik wacht de nieuwe zitting af en daarna gaat de pons erin.
  11. De draden aan de linker binnenkant gaan los. Ik blijf soms haken met mijn voet aan de lamp verstel kabel. Niet handig. Maar komt net te weinig voor om bloed irritant te zijn en dus actie te laten ondernemen door mij. Deze moeten vastgezet worden.
  12. Na het ketting inkorten ga ik eens naar de ketting geleiding kijken. Het geleidewieltje is behoorlijk versleten, maar werkt nog. Het kan geen kwaad deze eens te controleren.
  13. De schuimkap proberen zwart te krijgen. De Edding is al gekocht. Nu nog een tijd vinden waarop ik een droog kapje heb en ik kan gaan zwart maken. Schoenpoets werkt in ieder geval niet. 😉
  14. Wat verder nog gevonden wordt. Het is wel even goed zo, dacht ik. 😉
Dit bericht is geplaatst in Quest 1 met de tags , , , , , , , . Bookmark de permalink.

0 reacties op Kleine klusjes (km stand 140400)

  1. Pingback: Ketting schakel gedoe en ander klein leed (141047 km) | quest nummer 1

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *