Van pomp naar Pomp

Mijn oude BBB fietspomp was aan vervanging toe. Niet alleen door de leeftijd (ergens tussen de 15 en 20 jaar), maar vooral omdat de voet nu niet meer te repareren was. Het ding zit met 3 schroeven vast aan de pompbuis. Beide kanten is plastic en nu zijn de gaten  echt versleten. Had ik natuurlijk nog wel iets aan kunnen doen, maar …. Nou ja. Ander ding was de pompkop. Deze is al een keer vervangen en die laatste is groot en onhandig. Daarbij moet je behoorlijk kracht zetten om het vast te maken en wiebelt het alle kanten op. Aangezien mijn kinderen nu zelf kunnen pompen, moet je het ze niet te lastig maken.

Eisen:

Eerst in mijn hoofd wat eisen opgesteld.

  1. Zoveel mogelijk stalen onderdelen. Duurzamer, steviger en mooier.
  2. Voet is zeer stevig en stabiel.
  3. Lange loop die soepel pompt (duh).
  4. Pompkop is van hoge kwaliteit zijn en liefst zonder hendeltje om te klemmen. Hierover later meer. En geschikt voor Autoventiel en Frans ventiel.
  5. Drukmeter is duidelijk afleesbaar en voorzien van een verschuifbaar pijltje.
  6. Druk tot 10 bar? Ach, eigenlijk pomp ik nooit meer dan 7 in bandjes de afgelopen jaren, maar een pomp die een grote druk aan kan zal makkelijker pompen.
  7. Betaalbaar: ik had een lekkere bonus van mijn werk dus mocht ik van mezelf ongeveer 50 euro uitgeven aan een pomp.

Keuzes:

Volgende stap is informatie verzamelen. Ik kan zelf gaan struinen op het internet, maar ik heb een Twitter bubbel die stijf staat van de (lig)fiets fanaten, dus de logische volgende stap was de vraag stellen:

En ik werd niet teleurgesteld. Een lange discussie volgde waar 3 pomp(merk)en vooral werden genoemd:

De SKS rennkompressor met of zonder EVA pompkop
De Birzman voetpomp met Snap-it pompkop of de standaard kop
De Lezyne Voetpomp
De Topeak Joe Blow was het goedkope alternatief.

De pompen:

De SKS is een mooie pomp en wordt blijkbaar veel in het wielrennen gebruikt. Een mooie lange loop met fel oranje kleur. Ik vind het er vooral functioneel uitzien. De opklapbare voet is handig voor onderweg, maar er werd in de replies aangegeven dat ze ook wat lastig vast te houden zijn met de voeten. Er zijn mensen die bij deze pomp zweren. De pompkop is er eentje met een hendeltje en dat is bij Questen lastig, weet ik al 15 jaar. Bij de Questen heb je weinig ruimte voor het bevestigen van een pomp door de wielkast. Daardoor is dat hendeltje soms lastig.

De Birzman zijn onwijs mooie pompen. Echt een blikvanger. En voldoet aan alle eisen. De reacties in het draadje zijn erg positief en ik kan hier wel verliefd op worden. In de favorieten gezet bij bol. De standaard Push & Twist pompkop lijkt me goed te voldoen en het is een fijn idee dat ze een nog betere(?) Snap-it kop hebben. De pompkop heeft een slim systeem van duwen en draaien. Wat snel lijkt te werken. Een enorme drukmeter maakt het makkelijk aflezen. En er is goed nagedacht over het vastmaken van de pompkop en slang als je de pomp niet gebruikt.

De Lezyne vloerpompen lijken op de Birzman, of vice versa natuurlijk. Staal, stijlvol en praktisch.  Het design spat er vanaf. Hier heeft iemand erg zijn best gedaan om iets te maken wat er mooi uitziet. Lezyne heeft gekozen voor een draai pompknop. Zo’n systeem heeft als voordeel dat het goed op je ventiel vast zit. Het kost wel wat meer tijd om vast te draaien, dan de EVA kop van de SKS of die van de Birzman. In de favorieten gezet bij bol.

De Topeak Joeblow is ongetwijfeld een goede pomp, maar ik vind het er goedkoper uitzien en met een hendelpompkop. Maar ik denk dat je zeker een goede pomp hieraan hebt. En inderdaad zoals de persoon op Twitter opmerkt: “Je houdt geld over voor een krat bier” Ten op zichte van de andere 3 pompen dus het voordelige alternatief.

De koop:

Dus ik besloot voor de Birzman te gaan. De pompkop leek mij het handigst, ziet er mooi uit en nou ja. Mooi!! Dus ik naar mijn favorieten toe, waar ik de pompen opgeslagen had. En helaas geen enkele Birzman leverbaar via bol.com. Stomme winkel. Het alternatief was gelukkig wel nog te koop. En dat is de Lezyne Sport Floor Drive III geworden.

Na een paar dagen geduldig wachten kwam er een enorme doos binnen. Met een mooie vloerpomp. Tot nu toe heb ik 1 ding gezien die het niet heeft en wel in mijn eisen stonden. Het draaibare pijltje om de gewenste druk aan te geven. Ik denk dat ik daar mee kan leven.

Eerst maar eens de plaatjes:

En dan nog wat:

Zo’n velomobiel Quest is een mooi ding, totdat je banden moet oppompen. Ik heb het al de tijd een klus gevonden die lastiger is als op een open fiets. En dan heeft een Quest ook nog wielkasten die gesloten zijn. Dus hendelpompkoppen zijn niet handig. Dat wist ik uit bittere ervaring. Maar helaas nooit het inzicht gehad om een goede kop te kopen. De afbeeldingen hieronder laten zien hoe dat bij de Lezyne gaat en hoe dat bij een hendelpompkop gaat.

En dan nog wat 2:

Fietsventiel

Hollands, Auto, Frans (afbeelding van wikipedia)

Als je denkt dat banden of pompen een heftige discussie geeft onder fietsers dan zou je eens over de ventielen moeten beginnen. Er zijn er 3: Autoventiel, Frans ventiel en Hollands ventiel. Deze worden afgekort tot AV, FV of HV. En ze worden ook wel , Schrader, Presta en Dunlop genoemd.

Ik ben zelf een autoventiel fan. Simpel ding zonder draaimoertjes die los kunnen of afbreken. Degelijk ontwerp en ik vind vooral die versie met een rubberen onderkant (vaak gebruikt bij BMX) erg handig. Daar kan geen velgringetje op. Dus die hoef je niet in het gras te zoeken bij het verwisselen onderweg. En je kan pompen bij een benzinepomp.

Maar velen zweren bij de Franse ventiel. Want kleinere velggat wat steviger zou zijn, vooral bij smalle velgen. Wel hoor je dat Schwalbe FV bagger is. Draai voor gebruik het ventielgat met een tangetje heel goed dicht. En doe een heel klein beetje olie op dat terugslagdraaidingetje. Ik heb regelmatig dat het vast zit. Dan moet je met een tangetje aan de gang. Natuurlijk draait dan het onderste gedeelte ook mee. Natuurlijk regent het dan of is het koud. Zucht…

Hollands ventiel zet je alleen op fietsen van mensen waar je een hekel aan hebt. De Blitz variant houdt nog beter de druk, maar die oude krengen waren en zijn vreselijk. En bij vervangen van de band, kun je daarna op zoek naar de onderdelen. Ik had vroeger altijd reserve onderdelen bij me bij lange tochten. Ik zou ze zo veel mogelijk negeren.

Dat gezegd hebbende: de Lezyne pompt makkelijker FV, want bij AV moet je de pompkop meer erop schroeven om druk in de band te krijgen. Zou mijn voorkeur voor AV liggen in de kwaliteit van mijn pomp? We zullen zien wat ik in de toekomst voor ervaringen heb.

Oh ja. Voor de vorm heb ik net nog even een HV geprobeerd met de Lezyne. En die pompt het ook op. Het was niet een fiets van ons. 😉

Dit bericht is geplaatst in Ligfiets, Onderdelen met de tags , , , , , , , , . Bookmark de permalink.

5 reacties op Van pomp naar Pomp

  1. Sake schreef:

    Mooi onderzoekje. Ik kan nog altijd toe met de pomp die ik 10j? geleden bij Hema kocht. Werkt bij HV niet optimaal, maar 4 bar lukt nog wel. Hendel lastig bij kleine wielen (en Quests dus blijkbaar).
    2 typfoutjes: “1 ding gezien die het net heeft” en “vatschroeven”(fotobijschrift)

  2. Theo Mol schreef:

    Het aangepaste haakse pompkopdingetje van m-gineering werkt goed en past makkelijk op het ventiel van een Quest, ook op het verloopstukje dat ik gebruikte bij een autoventiel. Het zit ook lekker uit de weg bij alle andere ventielen.
    De Rennkompressor is inderdaad heel goed. De mijne moest uiteindelijk vervangen na 35 jaar. Waarom weet ik niet meer.

  3. Adri Manhave schreef:

    Hallo Hans,

    Leuk dat je een goed alternatief hebt gevonden voor je pomp. Zelf heb ik al bijna 40 jaar een SKS Rennkompressor, die nog steeds prima functioneert, enkel de pompkop is een jaar of 10 geleden vervangen voor een SKS kop met klemhendel, dan paste hij ook op AV, niet enkel op FV. De pomp kocht ik indertijd omdat ik aan wielrennen deed, betere waren er in de jaren 80 van de vorige eeuw niet op de markt………

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *