Op questeen.wordpress.com hield ik dit altijd braaf bij. Die blijft ook bestaan, voor de reacties. Hieronder ga ik verder.
Het viel me op dat er geen overzicht was van het aantal velomobielen in Nederland. Er wordt me nog wel eens opgemerkt dat er niet zo veel van zijn. Men denkt dan enkele tientallen. Er wordt dan altijd verbaasd gereageerd als ik het over bijna 2000 velomobielen heb. Maar het blijft wichelroede kijken. Ik doe hieronder een poging een schatting te maken:
Wat er als laatste is veranderd kun je onderaan deze pagina zien. Hashtag voor sociale media is #nvminnl.
Merk | Uitleg | Aantal geschat in NL |
Velomobiel.nl | houden het keurig bij. Op dit moment zijn er zo’n 522 in Nederland gebleven. Waarvan 115 Mango’s door hun gemaakt (hierover bij go-mango.nl meer). Orderlijst is mooi bijgewerkt en de eerste quatrovelo’s zijn ook geteld. | 721 |
Intercitybike.nl | houden het keurig bij. De DF en de DF XL en de Tuna worden door hun verkocht. En ooit ook een vierwieler. | 107 |
Drymer/Sinner Mango (voorheen Sinner, voorheen go-mango). | 490 wereldwijd Mango’s (dankzij @Twilwel, werknemer van Drymer), daar zitten ook de 115 Mango’s van velomobiel.nl bij. Waarvan dan ongeveer de helft in Nederland zullen rijden (volgens @Twilwel). | 280 |
Flevobike: Versatile en Orca | een stuk of 71 sinds december 2008 tot 2011 (zie commentaren). Hoeveel er in Nederland zijn is mij onbekend. Ik schat wederom 0,8*71= 56,8 afgerond 56, want ik weet in ieder geval van eentje dat hij total loss is gegaan… Dit blog heeft een overzicht van Orca’s in de wereld vanaf 2011. Die komt op 99 exemplaren, waarvan 26 aantoonbaar in Nederland. Ik schat er nog 5 bij…. | 87 |
Verhees Alleweder | 2 aantoonbaar rijdende Verhezen. Deze pater van de velomobielen mag niet ontbreken. En nog eentje in Boxtel? | 3 |
Flevobike: Alleweder en Limit / C-alleweder | ongeveer 500 volgens Flevobike zelf. Maar een deel rijdt natuurlijk niet in Nederland.. Dat zullen er ongeveer 100 zijn, dus totaal 400. En het is de vraag hoeveel er inmiddels vergaan of gecrashed zijn….En natuurlijk +/- 20 c-alleweder/limits (wederom bron Ymte). Arjen Vrielink schat dat ongeveer 10 procent van de Alleweders gestorven is. Dat houdt ik voorlopig aan. Dus houden we er 360 over. | 360 en 20 |
Alligt Alleweder A1 t/m Axen Sunrider | Via Andre Dronkers en anderen ben ik toch wat meer te weten gekomen. Op de site van Alligt worden wat cijfers genoemd en met werk kom ik tot het volgende getal wereldwijd: ongeveer 325 A4-8 Uitgaande van de verdeling van vm.nl kom ik op ongeveer 200 Alligt Alleweders. Volgens alligt.nl rond de 100 Sunriders geproduceerd (85 door het oude Sunrider en 15 van de nieuwe versie). Aangezien Sunriders vooral in het buitenland populair zijn, al of niet electrisch aangedreven, schat ik dat rond de 50 Sunriders in Nl een aardig aantal is. | 200 + 50 |
Aerorider | Een beetje vergeten om bij te voegen, eigenlijk hoort het bij de Alligt fietsen, want die heeft het overgenomen, maar toch maar een aparte categorie. Volgens Jan Holtland zijn het er 5 die in Nederland rijden. | 5 |
Go-one, versie 1, 2, x of evo, etc | enkele tientallen of minder? Eigenlijk maar twee duidelijk te tellen. Dat is de Evo-K van |
10 |
Cab-bike | enkelen? 1 of 2 denkt Ymte. | 2 |
fietser.be WAW en beWAW nu dus geproduceerd door Katanga | In totaal over de wereld ongeveer 180, waarvan veel minder dan de helft in Nederland. 1 aantoonbaar meer. Die van noordkaapfujin staat niet op het kaartje van fietser.be maar rijdt wel in Nl. Dus +1. Dank Jelle. Volgens fietser.be ongeveer 30. Lekker vaag. Ik hoop dat ze de googlemap aanpassen. Daar staat nu 16 op. Ik mats dus behoorlijk. | 30 |
Anderen? | Enkele stuks, zoals M5 Kalisvaart (2?), een Vector (1), Een fiets van Henri Barth, Leitra (2, zie comment van Torben) of de plywood (1) een aantal zelf gemaakte velomobielen (5 of 6), merken die ik niet genoemd heb, omdat de aantallen laag zijn of omdat ik ze nog niet ken. 😉 Een Greenspeed Glyde bij Ligfietswinkel Amsterdam en nog 2 zonnecel fietsen. En de WEB van Willem, wel 5 stuks. En een Velayo is gemeld in de omgeving Dinteloord van Martijn. En de eerste Rotovelo is in Nederland aangekomen, aldus de importeur (die gestopt is). En natuurlijk 1 Velotilt. En op Cyclevision vertelde Henri Barth dat hij al een vierde La Fleche heeft gemaakt. | 28 |
Leiba | Verkooppunt is de liggendehollander in NL. Tot nu toe 3 xsteam verkocht, volgens Frank zelve. Dank. En zoals in de comments te lezen rijd er nu een Classic in Nl. | 4 |
Velomobileworld/ Daniel Fenn | Velombileworld is een beetje een lastige. Ze produceren zo’n beetje elke moderne velomobiel. Maar verkopen zelf ook en leveren aan dealers. Als je op hun site kijkt lijkt het alsof zij zelf ook de verkoper zijn van deze velomobielen en bijvoorbeeld velombiel.nl een dealer is. Verwarrend hoor. In ieder geval lijken ze de producent te zijn van de Milan en de Bülk. En ik denk dat de Alpha 7 en die andere producten van Daniel Fenn ook door hun verkocht worden en Daniel “alleen” ontwerpt. Nou ja, als iemand mij hier helderheid over kan geven, word ik een blij verzamelaartje van cijfertjes.
Een mooie Milan GT Mk2 gemeld door de rijder zelve Richard, was de eerste die ik in 2020 vermelde op deze site. Ik gok met een dikke duim dat er 20 Milans of Bülken in Nederland rijden. Dan hebben we nog de Alpha’s van Daniel. Ook hier doe ik een blinde gok van 10 exemplaren. |
30 |
Totaal | 1957+17+30-68= 1938 |
Wie helpt mij omdat getal exacter te krijgen? Ik zal dit bericht updaten als ik betere gegevens heb. En natuurlijk heel erg bedankt voor de mensen die me al flink op weg geholpen hebben.
Trouwens voor ligfietsen in het algemeen geldt natuurlijk dat het interessant is om te meten hoeveel er zijn.. Maar ik ben hier iets meer in geïnteresseerd en ik denk dat het iets gemakkelijker is.
Updates:
- Na lange tijd weer een update:
De velomobielwereld is er niet overzichtelijker op geworden in die paar jaar. Zo is velomobileworld steeds meer een merk aan het worden en zijn er verschillende merken verdwenen (Sinner, Flevobike). Ook heeft Katanga de productie van de WAW overgenomen.
Het aantal ICB fietsen in NL heb ik in 2020 verkeerd ingetikt. Geheel vanuit gegaan dat de eerste wel Nederland zal zijn. Dat is echter Duitsland bij ICB. Het aantal gaat daar dus naar beneden (175 -> 107).
Voor het leuke houd ik het er maar op dat er geen Alleweders zijn vernietigd of verdwenen naar het buitenland. Maar toch minder dan 3 jaar geleden door mijn foutje. Opvallend hoor, dat het aantal niet meer toeneemt.
Dus nu: 1938 - Na lange tijd weer een update:
oktober 2020: +190 in 3 jaar is schijnbaar niet veel. Als ik de geluiden hoor bij de velomobiel bouwers is de focus van de verkoop nog sterker verschoven naar het buitenland. 70 tot 80% van de velomobielen wordt naar het buitenland verkocht.
Dus nu 1957. - juli 2017: Met wat slag om de arm een nieuw aantal van Sinner velomobielen: 225 in Nl. Dat brengt het totaal op 1767.
- juni 2017: 3 La Fleche erbij, Via de bouwer Henri Barth (die van de Optima staartpuntjes)
- mei 2017: 5 meer want de Aeroriders stonden nog niet in het overzicht. Bedankt Jan. Dus nu 1729.
- april 2017: 53 meer dan de vorige telling. 1724 dus nu. Dat lijkt een stagnatie. vm.nl en icb bijgewerkt. Ook een paar Orca’s erbij. Dat zijn voorlopig de laatste, aangezien ze niet meer gemaakt worden. Ik hoop nog een schatting van Sinner te krijgen.
- december 2015: Alleen velombiel.nl en intercitybike.nl bijgewerkt.
Die flevobikes blijft een probleem. Die moeten toch afnemen. Maar niet te beoordelen. Maakt het hele zooitje lekker nauwkeurig. En Binnenkort gaat de evo-k van Pjotr ook weg dus die er ook maar alvast afgetrokken. Dus de stand: 1671
Ik ben ook bezig dit in een grafiek uit te beelden. Daarvoor heb ik een truc uitgehaald. Ik weet namelijk dat voor 2000 er vooral door Flevobike velomobielen zijn gebouwd (en M5 met zijn Kalisvaart). Dat aantal schat ik op 443 (20 Limit, 20 M5, 400 Alleweders en 3 Verhees). Ik kom dan op gemiddeld een toename van 80 velomobielen per jaar. Best veel. - Met behulp van een blog aantal Orca’s bijgesteld. Totaal nu 1676.
- juli 2015: weer een kleine toename. Intercitybike heeft de meeste nieuwe fietsen verkocht aan Nederlanders in deze periode. Het lijkt op ongeveer 30 velomobielen per jaar. Vind ik nog niet zo veel. Er lijkt steeds meer productie naar het buitenland te gaan. Nu (in april 1608). Eerste Rotovelo en Velotilt toegevoegd. Sinner heeft er ook weer flink wat bijgebouwd en een deel zal ook in Nederland rijden. Echter volgens Harry Lieben ligt de nadruk nu op het buitenland. (dus de stand in juli: 1647)
- augustus 2014: intercitybike.nl toegevoegd als nieuwe producent van de DF. En in totaal 30 velomobielen er bij kunnen tellen. Nu 1583!
- december 2013: vm.nl flink veel meer geworden. Wat een productie zeg. Ook WAW is aanzienlijk meer geworden door een opmerking van de eigenaar van fietser.be via Facebook. Type foutje aangepast. Dank Sake. Ik zit nog steeds met die Alleweders die langzaam minder worden. Sowieso moeilijk om het aantal total losses bij te houden. Orca’s aangepast. Mooi: nu 1553!
- mei 2013: vm.nl opgeschroefd en alligt nauwkeuriger gemaakt, wat de aantallen niet doet veranderen helaas. We zitten weer op bijna 1500. Mis ik er nog eentje?
- Belangrijke update nav opmerkingen van Arjen Vrielink van Flevobike. 10 Orca’s toegevoegd en Alleweder aantal naar beneden bijgesteld op grond van zijn schatting van gestorven Alleweders.
- update in januari 2013: veel onduidelijk hoor. Behalve vm.nl en Sinner bikes is er weinig concreets te vinden. Ik zwem in natte vingerwerk zeg maar. Stand van 1501 is dus even discutabel als het type band dat ideaal is voor je fiets. Maar mis geteld is wel geteld…
En WAW 147 van Jelle meldt zich terwijl deze niet in de fietser.be lijst staat en een Milan Gt MK2 van Richard. En een Velayo in Dinteloord. Dat is nummer 1501!! Dank. - Yes, dankzij Andre weet ik een beter aantal Alligt fietsen. Dat is een behoorlijke toename! Dank. En de site van alligt helpt ook flink.
- 03/05/11 Kleine update om de aantallen van vm.nl weer bij te stellen. Weet iemand hoeveel Orca’s er al gebouwd zijn?
- Update 3/2 nav opmerking van Torben, Theo en Maarten. WEB velomobiel toegevoegd bij de zelfbouwers met 4! stuks en aantal Sunriders bijgesteld. Het totaal is nu 1151. En nog 2 Verhees erbij. 1153 dus.
- Kleine update 2/2: aantallen van vm.nl bijgesteld. Het gaat hard daar in Dronten. Totaal nu 1139, al weet ik nog steeds niet wat ik aan moet met de aantallen Flevobike Alleweders. Ook het aantal niet getelde velomobielen (zelfbouwers die ik inschatte te bestaan) weggehaald. Er zullen er vast wel zijn, maar niet zichtbaar is eigenlijk ook niet bestaan. Rijden met die dingen! En melden hier! 😉 Plywood is toegevoegd, toch weer eentje ……
- 13 december 2010 Update: een kleine interessante wijziging: Via Paulus zijn opmerking geïnformeerd bij de ligggende hollander over het aantal Leiba’s in Nederland. Hij weet er 3. Meer zou kunnen. Die tellen we er nu bij op. Vrij terecht meldt Reinier dat het aantal Alleweders wellicht veel lager is, omdat er velen gesneuveld zijn of gewoon uit elkaar gevallen in de 25 jaar van productie, hetzelfde geldt voor de Verhees Alleweder (die ik op 1 hoop gooi). Maar het aantal uitvallers is erg onduidelijk. Wie helpt me, dat op te helderen? Graag tips.
- 16 november 2010 Update: Cijfers bijgewerkt adhv opmerkingen Ymte. Daarmee zakt de schatting fors naar 1134. Maar is het wel realistischer geworden. (18 november een rekenfout eruit gehaald)
- 29 oktober 2010 Update: cijfertjes licht bijgewerkt. We zijn voor het eerst boven de 1300 vm’s in Nederland. Tijd voor champagne?
- 20 september 2010 Update: Dankzij Marco nog meer gegevens over de Alligt A3. Wie heeft het meest recente serienummer van de A4 t/m Ax? Of info over de G0-ones in nederland.
- Update: Dankzij David en Jaap ben ik in staat het aantal beter te schatten. Dank.
ICB verkoopt Milan’en, Bülk en A9 in Nederland. Velomobiel.nl de M9 en de Alpha 7. Wellicht kunnen die je iets wijzer maken?
Ik zou er een belletje aan kunnen wagen.