Met enige trots kan ik jullie melden dat er een nieuwe regel is toegevoegd. Na demonstratie van diverse collega’s van De Waterlandse Ligfietsers inclusief mijzelf, ben ik tot de volgende regel gekomen.
Regel 38: De velomobiel paradox. Je hebt één van de duurste, snelste, innovatiefste en opvallendste fietsen ter wereld. Bijna altijd is een beeld van je fiets van een absolute schoonheid en getuigt je fiets van een efficiency die niet te evenaren is. Maar zodra een bocht iets afwijkt van de CROW richtlijnen moet je vol in de ankers en steken. Dan probeer je zo nonchalant mogelijk die bocht te nemen. Soms met speciale attributen als je voorwielen dicht zijn en je geen voetengaten hebt, terwijl je je racekap probeert vast te houden. Of flintstonend, of met je handen onhandig trekkend aan je voorwielen. Uitstappen is eigenlijk geen optie terwijl dat toch echt het snelste is. Fietsers die je minuten geleden inhaalde, gaan je comfortabel insturend voorbij. Gelukkig kun je die dan weer snel inhalen. Tot de volgende bocht….
Aangezien een hele regel natuurlijk een behoorlijk verandering is, heb ik dan ook maar besloten om naar versie 1.7.0 te gaan.
Opmerkingen hoor ik graag. Bovenstaande is een instant hersen scheetje geweest. Mocht er iets niet compleet zijn of ingekort kunnen worden, hoor ik het graag. Ik heb het specifiek over de velomobiel. Voor de gewone ligfiets geldt dit een stuk minder. Mocht dit de open ligfiets niet voldoende tot zijn recht laten komen, dan kan ik altijd nog een 38A toevoegen. 😉
Mocht dit de open ligfiets niet voldoende tot zijn recht laten komen, dan kan ik altijd nog een 38A toevoegen. 😉
… waar dacht je aan?
Tegenwoordig geniet ik langer van om het even welke rit want mijn ICE-trike is lang niet zo snel als de Quest die ik eerder had. De blote trike is echter veel wendbaarder en ik kan precies zien waar mijn wielen rijden, waardoor ik bijna overal doorheen kom.
Deze paradox heeft iets weg van het voornadeel van autorijden: het lijkt maatwerk want je kunt precies van A naar B rijden, waar de passagiers uitstappen en de bestuurder uitwuiven die naar een nog onbekende C vertrekt om de auto te parkeren.
Hoi Theo,
Lekker snelle reactie…
Trikes hebben inderdaad die snelheidsparadox niet. Maar ik begrijp wel wat je bedoelt. Een velomobiel lijkt nu een ideaal vervoersmiddel en de snelheid wordt geroemd. Maar een open ligfietser vangt veel meer zon op zijn lijf. Maar belangrijker: Het genieten is niet zo zeer van de snelheid, maar het rustig kunnen zien van de omgeving, het kunnen babbelen met elkaar. Je kan komen op plekken waar een velomobiel nooit kan komen. Een trike is meer onthaasten. Een velomobiel is meer haasten.
En probeer maar eens met zo’n opvallend ding naar de natuur te kijken. Alle vogels vliegen verschrikt weg als ik er met mijn fel oranje DF aan kom rijden.