Nu eindelijk de koop helemaal rond is, kan ik eens terugkijken op Kali en vooruitkijken met Quali. En oudst en minder oud met elkaar vergelijken.
Terugkijken met Kali
Kali heeft me weinig in de steek gelaten. In de eerste jaren een drietal keer dat het frame scheurde. Daarna waren het alledaagse fietsdingetjes. Lekke banden heb ik niet gehad. Ja, eentje toen ik de banden op gaatjes controleerde en een klapband van de te hard opgepompte BA 406-60mm. Lang leve de BigApples. Wel moest Kali vertroeteld worden. Regelmatig controleerde ik de stuurspeling en trok dat even bij. En de trapas is ook een zorgenkindje geweest. Op het allerlaatste moment is dat ook opgelost.
Kali was een fiets waar je iets over kon vertellen. Het ding is bijzonder, met een bijzonder verleden.
Kali kostte me ongeveer 11 cent per km (zie [intlink id=”203″ type=”page”]Kali-stand[/intlink]), over 7500 km. Dat is vier keer zo weinig als een auto. ..
Waarnemingen
- Kali kan veel krappere bochten maken dan de Quest (Quali).
- Quali is sneller dan een M5 Kalisvaart, maar dan zitten er wel snellere banden op. Het echte snelheidsverschil is kleiner.
- Quali is af. Dodelijk saai, maar bij aankoop en wat kleine dingetjes zoals klittenband en soldeerwerkjes, is alles gedaan. Ik heb geen idee wat ik ga doen om te verbeteren. Nou OK, het ding moet een keer gespoten worden en beplakt met iets Quali-achtigs. Maar dat is het dan.
- Kali is nooit af, er is altijd wat te prutsen of te verbeteren. Kali is wel heel leuk en valt op. Het verhaal van Kali is indrukwekkend. Quali is wat saaier, wat algemener.
- Quali is geveerd. Kali niet. Dat is een verschil op klinkerwegen. Verder niet. De vering vind ik in bochten of op verkeershobbels storend en maakt de fiets minder stabiel. Kali heeft dan meer kart kwaliteiten. Quali is de moderne Citroen SM en Kali het irritante en oude Lotusje.
- De verlichting van Quali is top. Kali moet het doen met zelfbouwspul. Ook goed, maar …. anders.
- Van Kali krijg je vieze benen, dus altijd een fietsbroek aan. Quali kan ook met een nettere broek gereden worden.
- De remmen van Kali zijn eigen. Het driften in de bochten door het binnenwiel alleen te remmen is leuk. Quali remt met 2 remmen tegelijkertijd. Heel goed, een noodstop is angstwekkend, zo snel stil.
- Quali is duidelijk een doorontwikkelde fiets. Het is dan de eerste maar in de 10 jaar van zijn bestaan is er veel verbeterd naar de laatste stand van zaken. Inoled verlichting, Frame, remlicht, knipperlicht, aandrijving, etc.
Kali is duidelijk een prototypische fiets. Zoveel als er aan veranderd werd, zoveel kan er nog mee gebeuren. De breedte is niet ingeschat op de wet, maar op het circuit. Spatborden waren toenertijd soort doeken, omdat het toch wel handig was, wat drogigheid. Nu wordt daar heel anders naar gekeken. Ook raak je in Kali van alles kwijt, door al die gaten en spleten. Quali is ook daarin beter ontwikkeld. - De quest 2009 stoel van Kali is super. De oude Quali zitting is minder. Als ik ooit iets wil veranderen is het dit wel. Eerst maar eens mee rijden.
- Quali is monocoque met een inwendig aluminium frame. Kali is een fiets met een omhulsel. Nu moet je over het laatste niet te denigrerend doen. Het voordeel van deze opzet is een veel grotere mate van flexibiliteit. Alles kan eraf en er weer op. De fiets uit de hul halen is handig bij onderhoud. En dan kun je echt overal goed bij. Ook in de kuip. En de moeder aller velomobielen, de Leitra is niet voor niets steeds nog frame met kuip. Het is licht. Als Kali met Aluminium of Chromolybdeen was gemaakt had dat kilo’s kunnen schelen tov het RVS frame. Ach ja, als….
Vooruitkijken
Zoals al genoemd zal misschien de zitting van Quali een keer vervangen worden. Maar belangrijker is dat de afstelling goed komt. Gisteren voor het eerst zonder pijn gefietst. Tenen goed aandrukken en schuin zitten lijken de remedie. Kijken of ik dat kan volhouden in de ritten die gaan volgen.
Pas als ik zeker weet dat alles goed is, zal ik het kleurtje veranderen. Bij een godin van oorlog en vrede past rood beter dan blauw, maar wellicht kunnen we daarover ooit nadenken. Eerst rijden. En dat rijden zal minder boeiend worden dan Kali, vermoed ik. Aangezien de fiets ook minder bijzonder is. Het is weliswaar de eerste Quest (ok tweede), maar er rijden wel 300 andere met zo’n fiets. Van Kali rijden er 2 in de wereld.
Quali moet minstens 25000 km rijden om even duur in [intlink id=”700″ type=”page”]onderhoud[/intlink] te zijn als Kali. Daar heb ik hopelijk minder dan 10 jaar voor nodig. Quali is dan ook bedoeld voor heel lang. Wie weet haal ik ooit de 200000 km met de fiets. Wie weet. Of rijd ik de Olliebollentocht van 2024 met Quali…….. Even oud als Kali was toen ik daar in 2009 mee reed. We zullen zien.
Het allerbelangrijkste is dat ik ga genieten van de fiets. Lekker karren, rondkijken, leren rustig aan te doen. Ik hoef geen 37 km/u te rijden. 32 km/u mag ook. Ik hoef geen 50 te halen als top, ik hoef geen 28 gemiddeld te rijden. De kunst is om dat niet te doen. Te genieten van de rit naar mijn werk en terug, andere ritjes te maken met Stephan of Edwin of anderen. Dan zul je mij nog heel lang zien rijden met deze prachtfiets.