Nu is er een soort van consensus ontstaan over banden op een velomobiel. Dit is mede veroorzaakt door het goede werk en documentatie van Wim Schermer en vele anderen. Achter doe je een PerfectMoirree en voor Kojaks. Wil je sneller boet je in aan comfort en duurzaamheid van je banden. Wil je minder vaak lek boet je in aan snelheid en vaak ook comfort.
Maar ik twijfelde al een tijdje aan deze combi. Niet omdat het niet bevalt, maar omdat het een consensus betreft. En die vond ik niet echt passen bij de fiets en niet bij mij. Wat wil het geval. Ik heb door mijn knieën niet veel vermogen op de pedalen, wat een relatief traag gangetje van rond de 30-33 km/u veroorzaakt. Daarbij vind ik minder comfort niet erg. He, ik ben Kali gewend… 😉 En als laatste: De Continental Grand Prix zijn banden die me altijd hebben aangetrokken. ten eerste zaten ze op mijn oude roeifiets (weliswaar 28 inch) en reden zeer snel en betrouwbaar. Ten tweede zijn ze aangeraden door Kees. En ten derde ik vind ze mooi.
dus onlangs 3 bandjes GP 28-406 aangeschaft, voor een gigantisch bedrag. Want wie mooi wilt doen moet flink in de buidel. Ze zijn bijna 2 keer zo duur als een Kojak bij vm.nl.
en nu ze er op zitten, valt het me op dat die dunnen bandjes erg goed bij de Quest passen. Ik vind de fiets er meer snelheid door uitstralen.
Het comfort is wat minder, echter ik rijd op een weg die dat goed aan kan. Alleen binnen de bebouwde kom is het wat hobbelig maar daar rijd ik toch al niet snel (lang leve de pubers op weg naar school….). Buiten de bebouwde kom is het feestelijk snel. Ik denk dat het ongeveer 10 procent scheelt. Maar dat is dan gevoel, geen metingen verricht.
Ook een voordeel is het kleinere wielomtrek en het lagere gewicht van de banden. Daardoor vind ik de Quest iets prettiger optrekken. Ook door de dunnere binnenbanden scheelt het in totaal een behoorlijk gewicht aan draaiende delen. (Moet weer eens uitrekenen hoeveel dat was, ik dacht in totaal >0,5 kilo).
Nog een voordeel is de betere draaicirkel, die ik elke dag bemerk bij het oprijden van onze stoep, waarna een scherpe bocht volgt. Die haalde ik net, die haal ik nu makkelijk.
Ik rijd er nu ongeveer 500 km (alweer) mee en ik vind ze een blijvertje. Maar heb nog geen lekke banden gehad en nu het winter is, is het de vraag hoe verstandig ik ben en hoe blij als ik met kou die stijve banden moet verwisselen. Mijn reserveband is dan ook een Kojak.
(opmerking: dit stukkie is eerder geschreven, maar doordat mijn oude site is verloren gegaan, samen met de commentaren, mijn excuses, links heb ik niet meer toegevoegd, maar wel mijn ervaringen tot nu toe. Als iemand mijn oude verhaaltje terug vindt, houd ik me aanbevolen.)