De onzin van bandenkeuze voor de genietende ligfietser.

Als je rond kijkt op mailing list, blogs, of ligfiets.net ontkom je er niet aan. Een gemiddelde ligfietser moet een mening hebben over zijn bandenkeuze. Lekbestendig, snelheid, dikte, comfort, tpi, profiel, luchtdruk, type gas, antilek gel, rubber samenstelling, draairichting, reflectie en ik vergeet vast een component.
Als eenmaal het pad van bandenonderzoek is ingeslagen, dan wil dat nogal obsessief gedrag geven. En zo ben je avonden lang, de bandensites als Schwalbe Vredestein, KHE en Continental aan het afstruinen of de F-lite van flevobike aan het onderkwijlen , lees je de blogs van quemo en Wim en de ervaringen op ligfiets.net. En als de keuze gemaakt is, verschijnt er een nieuwe type buitenband die, kort gezegd je aankoop een miskoop doet lijken. Ga jij jezelf tekort doen met die oude band, of zwicht je? En als je niet zwicht kun je dan met goed gemoed fietsen?

Daarom een paar tips:

  • Houd de standaard banden op je fiets, tot ze versleten zijn.
  • Maak nu je eigen voorkeurslijstje en evalueer kort je ervaringen met je banden.
  • Vraag de dealer (of een goede vriend, of ligfiets.net) wat advies. Vergelijk dat met je eigen ervaringen en koop een (set) banden. Klaar.

En om te tonen waarom je bijvoorbeeld een snelle en niet lekbestendige band en een trage lekbestendige band met elkaar kunt vergelijken het volgende rekensommetje (de waarden zijn gechargeerd om verschillen goed duidelijk te maken, de afstanden en snelheden kunnen natuurlijk sterk variëren):

Snelle band, snel lek. (30 km/u) Trage band, langzaam lek. (25 km/u)
Aantal km tot vervanging en de tijd die het kost dat te rijden. 3000 km duurt 100 uur (keer 3,3 om gelijk te trekken) = 333,3 uur 10.000 km duurt 400 uur
Aantal km om lek te rijden 500 km 5000 km
tijd die een lekke band kost (minimaal 5 minuten, maximaal half uur, bij vervangen van een achterband met naaf) 20 keer (in 10.000 km), dus 1,4 uur minuten tot 10 uur. 2 keer dus 1/6 uur min tot 1 uur..
Tijd die het vervangen van een band kost. 1/12 tot half uur (in 10.000 km) dus keer 2,5 om gelijk te trekken = 1/4 uur tot 1,5 uur. 1/12 uur tot ½ uur
Totale tijd: 334,8 tot 348,3 uur 400,3 tot 401,5 uur
Kost: 3 banden en ongeveer 4 binnenbanden. 1 band en 1 binnenband.

Oh jee, dat scheelt best wel veel. Kijk nou gewoon 60 uur verdiend in mijn leven, met een beetje moeite. Of zeg je: Okay ik fiets wat trager, kost me meer tijd, geniet wat langer van het fietsen en het scheelt me ook nog eens een hoop gedoe en vieze vingers. Veel verder hoef je niet te denken. Daarbij kun je jezelf afvragen of je perse die uren in snelheid witl verdienen als je daarvoor, naast ligfietsen een tweede hobby erbij krijgt: banden plakken en vervangen.

Of je zou kunnen zeggen. Rustig rijden met een robuuste band is een stuk goedkoper. En als je wil genieten van het rijden is het van harte aan te raden (en de band kan drie keer zo duur zijn voor dezelfde km-prijs). Of rijden met een snelle band is super gaaf en stoer, maar tegen een hogere prijs.

Natuurlijk zijn zaken als comfort, uiterlijk, en dergelijke onmogelijk in een berekening te plaatsen, dus erg subjectief. Er blijft gelukkig altijd wat te beredeneren.

Dit bericht is geplaatst in Ligfiets met de tags , , , , , , . Bookmark de permalink.

0 reacties op De onzin van bandenkeuze voor de genietende ligfietser.

  1. Gerrit Schoone schreef:

    Ik doe al 10000 km met de standaard voorband die op m,n mango zit , de andere voorband is 2000km geleden vervangen ivm een zwakke plek in de wang , toevallig zijn het marathon greenguards , heb ook nog maar 1 maal lek gereden .ze blijven nog wel even zitten tot de lente.

  2. Gerrit Schoone schreef:

    Ik doe al 10000 km met de standaard voorband die op m,n mango zit , de andere voorband is 2000km geleden vervangen ivm een zwakke plek in de wang , toevallig zijn het marathon greenguards , heb ook nog maar 1 maal lek gereden .ze blijven nog wel even zitten tot de lente.

  3. Stradaatje schreef:

    Net zoals verlichting iets dat elk jaar tegen de donkerende dagen terugkomt. Laat ik meestal ook aan me voorbijgaan. Was tevreden met mijn 60mm Schwalbe Big Apple achteraan, alleen begon die wat te schuiven bij vriesweer. Nu een 60mm Schwalbe Big Ben achterop liggen om dat te voorkomen, en nu vriest het natuurlijk niet meer. Pfft, het is ook altijd wat 😉

  4. Stradaatje schreef:

    Net zoals verlichting iets dat elk jaar tegen de donkerende dagen terugkomt. Laat ik meestal ook aan me voorbijgaan. Was tevreden met mijn 60mm Schwalbe Big Apple achteraan, alleen begon die wat te schuiven bij vriesweer. Nu een 60mm Schwalbe Big Ben achterop liggen om dat te voorkomen, en nu vriest het natuurlijk niet meer. Pfft, het is ook altijd wat 😉

  5. lighans schreef:

    Dank reageerders. Tja, verlichting zou ik ook wel eens een stukje over kunnen in de serie “de onzin van …”.

    @Gerrit: 10.000 km met een voorband op een velomobiel? Respectabel zeg.

  6. lighans schreef:

    Dank reageerders. Tja, verlichting zou ik ook wel eens een stukje over kunnen in de serie “de onzin van …”.

    @Gerrit: 10.000 km met een voorband op een velomobiel? Respectabel zeg.

  7. Arjan schreef:

    Is het niet gewoon wat je verwacht van een band ? Ik kan me voorstellen dat slijtage ongevoeligheid een economisch zeer valide punt kan zijn. Of lek ongevoeligheid. Of snelheid. Of grip ? Of veercomfort ?

    Maar bijna geen enkele band biedt alles, het is dus kiezen wat je belangrijk vind.

    Toen ik bijna verongelukte met mijn motor in een natte bocht, omdat ik vanwege economische motieven nou eens ( prima van een goed merk ) toerbanden erom had laten leggen waarmee je wel 10.000 km kon rijden ipv sportmotorbanden die binnen 3000 km totaal op zijn, ben ik razendsnel tot andere gedachten gekomen ook al kostte dat veel geld….Dat lag niet zozeer aan de toerbanden maar aan mijn gebruik van de motor. Ik zou zijn verongelukt op toerbanden waar ik op dure plakkende zachte sportbanden perfect veilig was. Wie is er dan gek ?

    Nu gaat het met velomobielen allemaal wat minder hard, maar de keuzes blijven. Ik rijd nu lekbestendige banden die inderdaad lijken te doen waarvoor ze aangekocht zijn….ik reed per ongeluk al door kapotte bierflesjes op het fietspad en ander glas en over schelpenpaden….geen krimp. Maar toch heb ik een hekel aan die banden. Waarom ? Omdat ze langzaam zijn ! Ik kan het maar moeilijk verdragen dat mijn geleverde vermogen (onnodig) opgaat in rolweerstand.

    Dat ”snellere” banden binnen 3000 km finaal op zijn is voor mij van geen enkel belang, zoalang ze maar voor mij belangrijke andere voordelen bieden, zoals meer snelheid uit dezelfde hoeveelheid energie. Dat is een keus.

    Aangezien velomobilisten een bont gezelschap zijn met ook ieder hun interesse ( toeren, woon-werk, wedstrijden ) moet ieder beslissen wat voor hem/haar de juiste eigenschappen zijn. De enige foute keus is als je een band kiest die niet overeen komt met wat jij ermee wilt doen.

    Tenzij je natuurlijk een milieu extremist bent die zijn wil ( duurzaamheid ) aan allen wil opleggen. Maar die kunnen maar beter op massieve banden van geherplant hout gaan rijden…..

    • lighans schreef:

      Je behoort dus tot de mensen die kiezen voor de eerste kolom.

      Dat iedereen moet kiezen wat bij hem past ben ik eens. Echter de band tot onderzoeksproject te maken is niet wat ik zie als het plezier van fietsen als hobby. Dan heb je er gewoon een hobby bij.

      Leuk ook, dat je meldt dat anderen die kiezen voor trage lekbestendige banden milieu extremisten zijn. Ik denk dat je ook dan de afweging moet maken of het milieubewuster is om weinig energie te besteden aan eten of aan banden….

  8. Arjan schreef:

    Is het niet gewoon wat je verwacht van een band ? Ik kan me voorstellen dat slijtage ongevoeligheid een economisch zeer valide punt kan zijn. Of lek ongevoeligheid. Of snelheid. Of grip ? Of veercomfort ?

    Maar bijna geen enkele band biedt alles, het is dus kiezen wat je belangrijk vind.

    Toen ik bijna verongelukte met mijn motor in een natte bocht, omdat ik vanwege economische motieven nou eens ( prima van een goed merk ) toerbanden erom had laten leggen waarmee je wel 10.000 km kon rijden ipv sportmotorbanden die binnen 3000 km totaal op zijn, ben ik razendsnel tot andere gedachten gekomen ook al kostte dat veel geld….Dat lag niet zozeer aan de toerbanden maar aan mijn gebruik van de motor. Ik zou zijn verongelukt op toerbanden waar ik op dure plakkende zachte sportbanden perfect veilig was. Wie is er dan gek ?

    Nu gaat het met velomobielen allemaal wat minder hard, maar de keuzes blijven. Ik rijd nu lekbestendige banden die inderdaad lijken te doen waarvoor ze aangekocht zijn….ik reed per ongeluk al door kapotte bierflesjes op het fietspad en ander glas en over schelpenpaden….geen krimp. Maar toch heb ik een hekel aan die banden. Waarom ? Omdat ze langzaam zijn ! Ik kan het maar moeilijk verdragen dat mijn geleverde vermogen (onnodig) opgaat in rolweerstand.

    Dat ”snellere” banden binnen 3000 km finaal op zijn is voor mij van geen enkel belang, zoalang ze maar voor mij belangrijke andere voordelen bieden, zoals meer snelheid uit dezelfde hoeveelheid energie. Dat is een keus.

    Aangezien velomobilisten een bont gezelschap zijn met ook ieder hun interesse ( toeren, woon-werk, wedstrijden ) moet ieder beslissen wat voor hem/haar de juiste eigenschappen zijn. De enige foute keus is als je een band kiest die niet overeen komt met wat jij ermee wilt doen.

    Tenzij je natuurlijk een milieu extremist bent die zijn wil ( duurzaamheid ) aan allen wil opleggen. Maar die kunnen maar beter op massieve banden van geherplant hout gaan rijden…..

    • lighans schreef:

      Je behoort dus tot de mensen die kiezen voor de eerste kolom.

      Dat iedereen moet kiezen wat bij hem past ben ik eens. Echter de band tot onderzoeksproject te maken is niet wat ik zie als het plezier van fietsen als hobby. Dan heb je er gewoon een hobby bij.

      Leuk ook, dat je meldt dat anderen die kiezen voor trage lekbestendige banden milieu extremisten zijn. Ik denk dat je ook dan de afweging moet maken of het milieubewuster is om weinig energie te besteden aan eten of aan banden….

      • Arjan schreef:

        Lighans ik heb waarschijnlijk de laatste opmerking anders verwoord dan ik bedoelde.

        Ik had niet de bedoeling mede ligfietsers uit te maken voor milieu extremist. Of mensen die het milieu belangrijk vinden belachelijk te maken of kwetsen.

        Ik heb wel een hekel aan milieu extremisten of milieu commercielen. Ik erger me dood als er een gletsjer de zee inschuift onder treurige of dreigende muziek met een banknummer eronder het tij te keren. En dergelijke zaken.

        Een collega heeft ook een lijstje van wat de bestuurders en directeuren van grote miliieu en ontwikkelingsorganisaties verdienen. De fraudezaak bij Greenchoice. Wat er op die lijst staat is inderdaad schandalig.

        Dat door zulke luchthandel wel efficiente ontwikkelings of milieu projecten mee worden beschadigd is nog erger !

        Sorry voor deze rant maar ik wilde uitleggen waar de opmerking vandaan kwam……voor mij is ”milieu” al synoniem voor ”oplichting” Terwijl het wel degelijk een belangrijk issue is.

        Ik rijdt zelf trouwens ook met trage lekbestendige banden 😉

  9. wtvnl schreef:

    Mee eens, vooral met de opmerking “Maar toch heb ik een hekel aan die banden. Waarom ? Omdat ze langzaam zijn ! Ik kan het maar moeilijk verdragen dat mijn geleverde vermogen (onnodig) opgaat in rolweerstand.”

    ‘k Ben geen snelheidsfanaat, maar met m’n 74 jaren wil ik toch vlotjes vooruitkomen…
    En experimenteren met snelle en nog snellere bandjes is heel leuk!

    • lighans schreef:

      Ook jij kiest voor veel plakken en harder rijden. Mooi toch? Maar je kiest ook voor een extra hobby, het bandjes kopen en vergelijken. En ondanks mijn buitengewone interesse voor bandjes, kies ik toch voor andere tijdbesteding. 😉
      Maar ook dankzij jouw en Arjan, Wim, Quemo, Harry en vele anderen kunnnen we nu wel een goede afweging maken. Dat dan weer wel.

  10. wtvnl schreef:

    Mee eens, vooral met de opmerking “Maar toch heb ik een hekel aan die banden. Waarom ? Omdat ze langzaam zijn ! Ik kan het maar moeilijk verdragen dat mijn geleverde vermogen (onnodig) opgaat in rolweerstand.”

    ‘k Ben geen snelheidsfanaat, maar met m’n 74 jaren wil ik toch vlotjes vooruitkomen…
    En experimenteren met snelle en nog snellere bandjes is heel leuk!

    • lighans schreef:

      Ook jij kiest voor veel plakken en harder rijden. Mooi toch? Maar je kiest ook voor een extra hobby, het bandjes kopen en vergelijken. En ondanks mijn buitengewone interesse voor bandjes, kies ik toch voor andere tijdbesteding. 😉
      Maar ook dankzij jouw en Arjan, Wim, Quemo, Harry en vele anderen kunnnen we nu wel een goede afweging maken. Dat dan weer wel.

  11. Harry Lieben schreef:

    Een band vervangen is maar even als je een gedeeltelijk opgepompte biba in de buba mee hebt. Het vervangen van stugge anti-lek banden kost me meer moeite en tijd dan een snel soepel bandje die lekker om de velg valt erop te kwakken. Plakken doe ik thuis en dan gelijk een hele zooi tegelijk alsof ik lopende band werk doe.
    Ik differentieer bandenkeuze liever naar seizoen, robuustere banden met veel grip (!) in herfst/winter en snelle bandjes in de zomer. In de zomer rij je veel minder vaak lek en dan is het rijden met een trage band m.i. gewoon zonde van je inspanning. In de herfst en winter rij je niet alleen vaker lek, maar is het banden wisselen door koud, nat weer niet zo prettig als je bezweet bent en vergeten bent een jas mee te nemen.
    Dit alles is wat mij betreft gewoon het uitbreiden van relevante kennis. Dat dit uit de hand kan lopen en tot bizarre conclusies en onvrede kan leiden ben ik van harte met je eens.

  12. Harry Lieben schreef:

    Een band vervangen is maar even als je een gedeeltelijk opgepompte biba in de buba mee hebt. Het vervangen van stugge anti-lek banden kost me meer moeite en tijd dan een snel soepel bandje die lekker om de velg valt erop te kwakken. Plakken doe ik thuis en dan gelijk een hele zooi tegelijk alsof ik lopende band werk doe.
    Ik differentieer bandenkeuze liever naar seizoen, robuustere banden met veel grip (!) in herfst/winter en snelle bandjes in de zomer. In de zomer rij je veel minder vaak lek en dan is het rijden met een trage band m.i. gewoon zonde van je inspanning. In de herfst en winter rij je niet alleen vaker lek, maar is het banden wisselen door koud, nat weer niet zo prettig als je bezweet bent en vergeten bent een jas mee te nemen.
    Dit alles is wat mij betreft gewoon het uitbreiden van relevante kennis. Dat dit uit de hand kan lopen en tot bizarre conclusies en onvrede kan leiden ben ik van harte met je eens.

  13. Bastiaan Welmers schreef:

    Heerlijk artikel. Ben het voor een groot deel ook wel met je eens.
    Maar toch snap ik de andere kant van het verhaal ook wel. Fietsen op snelle banden is gewoon een heerlijk gevoel. Bij fietsen en zeker ligfietsen moet er iets zijn wat prikkelt om voor het beste te gaan ook al haal je je soms een hoop gedoe op de hals. Anders fietsen we nu nog allemaal op een opafiets.

    Over het algemeen vind ik wel dat banden voor een snelle fiets van hoge kwaliteit moeten zijn. Ik heb heel wat banden geprobeerd en er zijn er veel die gewoon echt te veel uitmaken om je er niet druk over te maken. Qua bizarre traagheid, bizar vaak lek gaan of bizar slechte wegligging. Om die reden is het voor mij toch steeds weer een zoektocht naar een goede band. Maar ook ik heb een hekel aan bandengedoe onderweg en monteer dus trage antileklinten e.d. in de winter. En sinds ik geen wedstrijden meer rijd hoef ik ook niet steeds voor elke wedstrijd weer de snelste banden te monteren. Heerlijk eigenlijk 😉

  14. Guldan schreef:

    Ik kies eigenlijk voor beide kanten. Namelijk lente/zomer/herfst snelle bandjes en winter periode voor antilek bandjes. Ik rij al 7000 km zonder lek op deze manier en beide soorten bandjes zijn nog niet aan vervanging toe 🙂
    Beetje van beide walletjes eten 😉

  15. Guldan schreef:

    Ik kies eigenlijk voor beide kanten. Namelijk lente/zomer/herfst snelle bandjes en winter periode voor antilek bandjes. Ik rij al 7000 km zonder lek op deze manier en beide soorten bandjes zijn nog niet aan vervanging toe 🙂
    Beetje van beide walletjes eten 😉

  16. Beru Roniki schreef:

    Inmiddels ben ik het met lighans eens. Ik rij nu op stdt marathon. Na 4500 km kon ik Kojak achter vervangen door frequent lekzijn. Nu nog geen spoor slijtage. Ik rij net zo snel als op de Seiran+Kojak. Alleen die lengterichels. Ik denk dat dat door het profiel komt.

    • lighans schreef:

      Die Marathons maken mijn verhaal misschien zelfs wel achterhaalt. Ze zijn redelijk snel en onverwoestbaar weinig lek. Maar de hamvraag blijft, dat als je nu kekke nieuwe Marathons onder je fiets hebt liggen of je ze gaat vervangen voor de volgende generatie, omdat die iets kekker zijn. In dat geval zeg ik: Niet doen, laat je niet gek maken…

  17. Beru Roniki schreef:

    Inmiddels ben ik het met lighans eens. Ik rij nu op stdt marathon. Na 4500 km kon ik Kojak achter vervangen door frequent lekzijn. Nu nog geen spoor slijtage. Ik rij net zo snel als op de Seiran+Kojak. Alleen die lengterichels. Ik denk dat dat door het profiel komt.

    • lighans schreef:

      Die Marathons maken mijn verhaal misschien zelfs wel achterhaalt. Ze zijn redelijk snel en onverwoestbaar weinig lek. Maar de hamvraag blijft, dat als je nu kekke nieuwe Marathons onder je fiets hebt liggen of je ze gaat vervangen voor de volgende generatie, omdat die iets kekker zijn. In dat geval zeg ik: Niet doen, laat je niet gek maken…

  18. Ligfietsger schreef:

    Mooi artikel Hans …… sinds kort rij ik zelf op de ligfiets op de door veel “ligfietsspecialisten” aangeraden standaard Marathons (Green Guard) die ik trouwens ook al zo’n 10.000 km zonder lekken op mijn Elektrisch ondersteunde rechtopfiets heb zitten. Okee die zijn iets minder snel dan Kojaks, maar of het nu veel uitmaakt of ik 52 of 55 minuten doe over mijn ww-rit van 22,6 km ….. niet dus !!!

    Maar in de zomer gaan toch de Kojaks er weer op, het accelereert gewoon net iets lekkerder en ik vind de Kojaks ook nog wat meer comfort bieden.

    • lighans schreef:

      Ligfietsger,

      Dus je keuze is in de winter wat trager en veiliger. In de zomer wat sneller en sneller lek. En aangezien beiden vrij lang meegaan kun je nog lang van deze combinatie genieten.

      Sterker nog. Als je de tijd die je fietst niet zou meten, zou je er nooit achter komen hoeveel tijd een trage band verspilt. Hooguit op je km-teller, die een iets lager getal aangeeft..

  19. Ligfietsger schreef:

    Mooi artikel Hans …… sinds kort rij ik zelf op de ligfiets op de door veel “ligfietsspecialisten” aangeraden standaard Marathons (Green Guard) die ik trouwens ook al zo’n 10.000 km zonder lekken op mijn Elektrisch ondersteunde rechtopfiets heb zitten. Okee die zijn iets minder snel dan Kojaks, maar of het nu veel uitmaakt of ik 52 of 55 minuten doe over mijn ww-rit van 22,6 km ….. niet dus !!!

    Maar in de zomer gaan toch de Kojaks er weer op, het accelereert gewoon net iets lekkerder en ik vind de Kojaks ook nog wat meer comfort bieden.

    • lighans schreef:

      Ligfietsger,

      Dus je keuze is in de winter wat trager en veiliger. In de zomer wat sneller en sneller lek. En aangezien beiden vrij lang meegaan kun je nog lang van deze combinatie genieten.

      Sterker nog. Als je de tijd die je fietst niet zou meten, zou je er nooit achter komen hoeveel tijd een trage band verspilt. Hooguit op je km-teller, die een iets lager getal aangeeft..

  20. Pingback: banden | Quest nummer 1

  21. Pingback: banden | Quest nummer 1

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *